Wszyscy mamy tyle samo czasu, ale bywa tak, że dla jednych płynie on bardzo wolno, a dla innych ciągle jest go za mało.
Jak to możliwe, że dla wszystkich doba ma 24 godziny, ale nie dla wszystkich oznacza to samo?
Odpowiedź jest bardzo prosta – wszystko zależy od tego, jak planujemy swój dzień i jak zarządzamy swoim czasem. Każdy z nas z pewnością miał nie raz sytuację, kiedy pomyślał, że nie umie sobie poradzić z natłokiem zajęć, że ciągle nie ma czasu na zrobienie wszystkich zadań, nie mówiąc już o jakimkolwiek odpoczywaniu.
Skuteczni pracownicy są zawsze dobrze zorganizowani. Potrzeba jest do tego umiejętności wyznaczania sobie celów i priorytetów oraz radzenia sobie ze złodziejami czasu.
Podstawą jest podział na sprawy pilne i ważne, niepilne i nieważne, pilnie i nieważne oraz niepilne, ale ważne. Ten podział pomaga w segregacji zajęć, uporządkowania dnia. Wiemy, że warto zająć się zadaniami pilnymi i ważnymi w pierwszej kolejności, bo one są niezbędne do wykonania. Wówczas nie zostaje nic, co może powodować silny stres, że z czymś się nie wyrobimy. I łatwiej będzie zająć się innymi sprawami bez silnego napięcia.
Bardzo ważne jest, aby planować zadania w formie pisemnej. To wymaga od nas zastanowienia się i dokładnego określenia ram czasowych na dany dzień. Badacze mówią o zasadzie planowania 60 do 40, w której 60% dnia poświęcamy na zaplanowane zadania, 20% to rezerwy czasowe na zadania nieplanowane i 20% zadania spontaniczne. Wówczas będzie łatwiej ogarnąć otaczające nas obowiązki. Nauczmy się też delegować zadania, przekazywać obowiązki. Wówczas nie będziemy mogli uniknąć wykonania tych zaplanowanych. Jeśli np. planujemy aktywność fizyczną, wstawmy ją w regularny plan dnia i starajmy się zobaczyć, co nam przeszkadza, aby się ze wszystkim wyrobić.
Jeśli ową aktywność określimy jako ważną, uwierzcie, że zostanie ona wykonana. Warto też zastanowić się dlaczego opóźniamy daną czynność. Może kosztuje nas ona zbyt wiele stresu, a może boimy się niepowodzenia? Warto znać przyczynę, bo to prowadzi do działania. Przekładanie obowiązków nie ma większego sensu, bo jedynie nasila ich spiętrzenie, co wywołuje duży stres, a tym samym osłabia funkcje wykonawcze.
Może więc, zamiast straty czasu na mówienie o braku czasu, warto się zmobilizować, zaplanować dzień według powyższych zasad oraz realizować zadania według planu, w którym znajdzie się czas i na relaks?
Nie ma dwóch takich samych osób, dlatego nie może być dwóch takich samych diet. U nas każda dieta jest inna, dopasowana do Twoich potrzeb, preferencji oraz wykluczeń. Odchudzamy po ludzku. Dostaniesz dietę i opiekę ekspertów.
Sprawdź >