Jak odzyskać kontrole nad jedzeniem w nowym roku

Jesteśmy już po Świętach, po zabawach sylwestrowych, nie ma więc za wielu wymówek, aby nie jeść zdrowo. Nowy rok, nowe postanowienia, zbliżające się wakacje niech będą dla nas motywacją do zmiany trybu życia na zdrowszy.

Gdyby to jeszcze było takie proste…

Co zrobić, aby odzyskać kontrolę nad tym, co jemy?

Ten proces składa się z kilku kroków. Na początku musimy się zastanowić, dlaczego w ogóle chcemy zmienić tryb życia. Odpowiedź na to pytanie jest bardzo istotna, ponieważ to ona daje nam motywację do działania, a jak wiemy, motywacja jest najważniejsza. A więc do dzieła – dlaczego chcę się zdrowo odżywiać? Może celem jest zgrabna sylwetka, zdrowie, a może jedno i drugie? Tak byłoby najlepiej. Pamiętajmy, że odpowiedź powinna określać NASZE oczekiwania, a nie sugestie kogoś innego. Nie możemy oprzeć motywacji na cudzych planach, bo zapewne nie uda nam się wytrwać.

Gdy już zrozumiemy, co motywuje nas do zmiany, czas na działanie. Teraz musimy przyjrzeć się naszym nawykom żywieniowym. Określmy, co i ile jemy oraz w jakich momentach dnia. Zastanówmy się również, co powoduje, że sięgamy po niezdrowe przekąski. Może jest to silny stres, a może nuda albo towarzystwo. Najlepiej przez kilka dni prowadzić dziennik żywieniowy. Zapisujmy w nim każdy posiłek, każdą przekąskę, nawet cukierka zjedzonego w drodze do pracy. Rejestrujmy również różne wydarzenia towarzyszące jedzeniu, abyśmy mogli dokładnie przeanalizować nasze nawyki żywieniowe. To bardzo pomocna technika, ponieważ pozwala rzetelnie ocenić, ile jemy. Badania pokazują, że mamy tendencję do zaniżania ilości zjedzonego pokarmu, często też nie zauważamy drobnych przekąsek, takich jak wspomniany cukierek.

Dodatkową wartością dziennika jest to, że dowiadujemy się, dlaczego sięgamy po daną przekąskę, dzięki czemu możemy lepiej zaplanować zmiany, a także nauczyć się radzić sobie z własnymi emocjami inaczej niż przez podjadanie.

No dobrze, znamy już własną motywację, zdiagnozowaliśmy problem, teraz czas na planowanie zmian.

Aby realnie zaplanować zmianę trybu życia, musimy mieć określony cel. Jeśli chcę schudnąć, to ile, w jakim czasie i jak zamierzam tego dokonać? Warto również wcześniej przewidzieć możliwe trudności, wówczas będzie nam łatwiej sobie z nimi poradzić. Jeśli, na przykład, będę musiała zostać dłużej w pracy i przepadnie mi trening, mogę zrobić sobie wieczorny spacer albo pobiegać. Jedna zmiana nie oznacza rezygnacji, ale należy ją przewidzieć, aby nie odpuścić zupełnie. Do tego właśnie służy dobrze przygotowany plan działania. Daje nam kontrolę nad tym, co się z nami dzieje. Kontrola jest bardzo ważnym elementem działania, ponieważ pomaga zachowywać się świadomie, nie ulegać nawykom.

Badania pokazują, że jeśli coś jest przez nas kontrolowalne, łatwiej sobie z tym radzić i nie rezygnować ze swojego planu.

Mamy już więc: motywację, diagnozę naszych nawyków oraz plan działania w kierunku zmian. Teraz wystarczy trzymać się tych ustaleń.

Powodzenia!

Nie ma dwóch takich samych osób, dlatego nie może być dwóch takich samych diet. U nas każda dieta jest inna, dopasowana do Twoich potrzeb, preferencji oraz wykluczeń. Odchudzamy po ludzku. Dostaniesz dietę i opiekę ekspertów.

Sprawdź >