Od dwóch, może i trzech dziesięcioleci, zauważalnie zmienia się wygląd naszego społeczeństwa. Zmieniło się nasze życie, sklepy, nawyki żywieniowe, zmieniła się też nasza waga. Ogólnoświatowy rosnący problem otyłości w coraz większym stopniu dotyka również Polaków. Dlaczego tyją nasze dzieci, młodzież i my, dorośli? Co będzie w przyszłości? Jakie to pociągnie za sobą długofalowe skutki zdrowotne?
Jedzenie nie tylko zaspokaja głód i dostarcza nam substancji niezbędnych do życia, ale - w zależności od rodzaju i formy - uspokaja, rozładowuje stres, pociesza, nagradza, wyraża emocje i rozbawia (czasem aż za bardzo...). Jedzenie może być formą podziękowania, wdzięczności, czy prezentem, może też przekazywać informacje, jak np. staropolska czarna polewka. Jedzenie, bez wątpienia, jest jedną z największych przyjemności człowieka. Nie wyobrażamy sobie spotkania towarzyskiego, czy świąt, bez stołu zastawionego przysmakami.
Jeszcze 20-30 lat temu mogliśmy zobaczyć ludzi z otyłością olbrzymią tylko w telewizji, w amerykańskich filmach. W Polsce w zasadzie ludzi monstrualnie otyłych się nie spotykało. Ja po raz pierwszy zetknęłam się w Polsce z otyłością olbrzymią (ponad 150 kg) u 20-letniej Amerykanki polskiego pochodzenia (rodzice - pierwsze pokolenie urodzone za oceanem - byli szczupli!). Dziewczyna po maturze przyjechała do ojczyzny swoich rodziców. Jakże różniła się od swoich kuzynów z dalekiego kraju! Był to dla nas wszystkich szok. Dziewczyna miła sympatyczna, radosna, mądra, o pięknej słowiańskiej buzi i z olbrzymią nadwagą, zdecydowanie ograniczającą realizację jej sportowych marzeń. Był to początek lat 90. Tak niedawno!
Jak jest dzisiaj? Idąc do centrum dużego czy średniego miasta, możemy być pewni, że zobaczymy kilka osób z otyłością olbrzymią. Nadwaga i otyłość w umiarkowanym stopniu są na porządku dziennym.
Dlaczego tak się dzieje?
Nasz kraj, nasze życie bardzo zmieniły się na przestrzeni ostatnich 20. lat. Zmieniły się nasze sklepy. Półki zapełniły się produktami spożywczymi w znakomitym wyborze. Producenci żywności, czując na plecach gorący oddech krajowej i zagranicznej konkurencji, prześcigają się propozycją asortymentową, atrakcyjnością opakowań, bardzo przemyślaną, profesjonalną, grającą na naszych emocjach, reklamą, no i ofertą cenową.
Smak i konsystencja żywności, opakowanie, reklama – wszystko to jest opracowywane na podstawie bardzo wnikliwych i profesjonalnie przeprowadzanych testów konsumenckich. Producent zrobi wszystko, by jego produkt, w jak największym stopniu, odpowiadał grupie konsumentów, do której jest adresowany. Produkty są starannie dopracowane i z reguły bardzo smaczne.
Do tego piękne, sugestywne reklamy i ciekawe, kolorowe opakowania, promocje i cała zmyślna polityka sprzedażowa, nie pozwalają nam obojętnie przejść obok półki z produktem. Rośnie konsumpcja, rosną oczekiwane zyski producentów i handlu.
Co się stało z naszą szkolną klasą? Utyła!
Nie ma dwóch takich samych osób, dlatego nie może być dwóch takich samych diet. U nas każda dieta jest inna, dopasowana do Twoich potrzeb, preferencji oraz wykluczeń. Odchudzamy po ludzku. Dostaniesz dietę i opiekę ekspertów.
Sprawdź >