facebook

Tabata – krótki, intensywny trening interwałowy

Tabata – krótki, intensywny trening interwałowy

Tabata to jedynie czterominutowy, ale niesamowicie intensywny trening interwałowy. Dzięki swojej formie, spokojnie może zastąpić godzinny trening. Należy jednak pamiętać, że jest to ogromnie wycieńczająca i ciężka forma ćwiczeń, po której należy odpocząć przynajmniej jeden dzień.

Skąd wzięła się Tabata?

Tabata to nazwisko japońskiego naukowca, współpracującego z olimpijczykami, który opracował formę treningu, przynoszącego w krótkim czasie maksymalne rezultaty. Proponowany przez niego trening wskazany jest zarówno dla sportowców wyczynowych, chcących poprawić kondycję, jak i amatorów, których głównym celem jest utrata zbędnych kilogramów. Warto nadmienić, iż jest to trening interdyscyplinarny, który może być wykonywany przez pływaków, lekkoatletów, tenisistów, jak i każdego, kto akurat ma w zanadrzu 10-15 minut i chce poświęcić je na poprawianie swojej kondycji. Napisałam 10 minut, ponieważ należy pamiętać, że każdy trening musi być poprzedzony rozgrzewką i zakończony kilkuminutowym rozciąganiem (tak więc Tabata trwa 4 minuty, ale dołącz do niej te dwa niezbędne „składniki”, czyli rozgrzewkę i rozciąganie).

Jak zacząć?

Metoda treningu jest prosta. Wystarczy wybrać jedno ćwiczenie, podczas którego do pracy zaangażowana jest jak największa ilość mięśni. Może to być np. sprint w miejscu, szybkie pompki, burpees (http://www.youtube.com/watch?v=cj8TbMYb5n4), skoki na skakance lub przysiady z obciążeniem. Następnie w czasie 20 sekund musisz wykonać jak najwięcej powtórzeń danego ćwiczenia, dając z siebie maksimum możliwości. Po 20 sekundach ostrej pracy, czas na 10-sekundową przerwę i ponowne przejście do ćwiczeń. Taki cykl wykonujesz 8 razy i to wszystko. Najważniejsze jednak jest to, by w każdej serii dawać z siebie maksa i nie odpoczywać więcej niż 10 sekund. W celu dokładnego odmierzania czasu powinieneś zaopatrzyć się w dokładny stoper interwałowy, który odmierza czas pracy i odpoczynku lub ściągnąć aplikację na smartfona. Nie polecam patrzenia na zegarek lub liczenia w myślach, ponieważ podczas tak intensywnego treningu nie powinieneś skupiać się na niczym innym, jak na poprawnym wykonaniu ćwiczeń.

Tabata to trening:

- rozwijający wydolność aerobową (tlenową)

- rozwijający wydolność anaerobową (beztlenową)

- podkręcający metabolizm oraz pomagający spalać tkankę tłuszczową

Zbierz siły i wypróbuj sam!!!

Pamiętaj tylko, by Tabatę wykonywać w dni wolne od innych treningów. Nie należy jej łączyć z innymi formami aktywności fizycznej.

 

 

 

 

 

Komentarze:
Zaloguj się, aby dodać komentarz. Jeśli nie masz swojego konta, zarejestruj się.
Podaj swoje dane, by szybko obliczyć jaki masz współczynnik BMI:
Płeć:
Data urodzenia:
Wzrost:
Waga obecna:
Adres e-mail:
Wyślij wynik na mój adres e-mail i zapisz mnie do newslettera PotrafiszSchudnac.pl. Chcę otrzymywać nowości dotyczące zdrowego trybu życia.
Iwona Słowińska Dietetyczka Zadaj pytanie ekspertowi
Sprawdź nasze pakiety i zamów dietę dla siebie

Nasi partnerzy:

Superlinia M jak mama Vege Kobiety na medal
Powiadomienie o plikach cookie. PotrafiszSchudnac.pl korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie.
Dowiedz się więcej>>