facebook

Dieta dla osób z podwyższonym cholesterolem

Dieta dla osób z podwyższonym cholesterolem

Do napisania tego artykułu skłoniło mnie kilku moich pacjentów. Jesteś młody, aktywny, cieszysz się życiem, a masa ciała to akurat Twój ostatni problem? To nie oznacza, że możesz zaniedbać swoje badania. A zwłaszcza badania cholesterolu.

W Polsce jedną z głównych przyczyn przedwczesnych śmierci są choroby układu krążenia. A tak się składa, że cholesterol jest jednym z ich głównych czynników.

Naturalnie problem ten może wydawać Ci się dosyć odległy – nie masz w końcu nadwagi, może też nie masz 50 i więcej lat. To jednak nie oznacza to, że Twój cholesterol jest w normie (poniżej 190mg/Dl). Tak się bowiem okazało u kilku moich pacjentów w wieku 26-31 lat.  Wysoki poziom cholesterolu, niestety, nie daje o sobie znać. Nie boli nas głowa, nie boli nas brzuch, jeśli się nie zbadamy, to nie będziemy wiedzieć, czy dotyczy nas ten problem. Osoby, u których rodzinnie występują zaburzenia lipidowe, tym bardziej powinny się przebadać.

Jeśli się przebadasz i Twój cholesterol jest w normie, to gratuluję, jeśli jednak nie, to nie panikuj i udaj się po poradę do lekarza. Twoja dieta powinna ulec zmianie, być może też zostaną wprowadzone leki.

Na co powinieneś zacząć zwracać uwagę? Dieta dla osób z podwyższonym cholesterolem nie różni się zasadniczo od zaleceń prawidłowej diety. Jednak większą uwagę należy zwrócić w kierunku tłuszczy. Nie unikać ich zupełnie, ale nauczyć się wybierać te dobre, a unikać złych. Dlatego w menu należy uwzględnić: oleje roślinne: oliwę i olej rzepakowy, pestki dyni, słonecznika, orzechy, migdały, awokado, ryby tłuste morskie (łosoś, tuńczyk, makrela, śledzie). Unikać należy: podrobów, tłustych wyrobów wędliniarskich, tłustych serów i tłustego nabiału, oleju kokosowego, ciasteczek, krakersów i innych wyrobów cukierniczych. Czytając opakowania, należy zwrócić szczególną uwagę na kwasy tłuszczowe nasycone i kwasy tłuszczowe tras. Oczywiście, trzeba wybrać ten produkt, który zawiera najmniejszą ilość wyżej wymienionych substancji.

Podstawą terapii jest również ruch, który jest główną profilaktyką oraz lekarstwem na problemy z układem krążenia. Ruch stymuluje wytwarzanie nowych naczynek krwionośnych, uelastycznia tętnice, wspomaga nabieranie odporności organizmu oraz sprawia, że lepiej się czujemy. Warto więc pomyśleć nad tym i być może to, co nas przerażało na początku, okaże się drogą do sukcesu Naszej Wielkiej Przemiany. Poziom cholesterolu nie jest takim wskaźnikiem, który nie może się cofnąć. Pracując nad sobą, zmieniając nawyki jesteśmy w stanie unormować nawet bez leków wysoki poziom cholesterolu.

 

Komentarze:
Zaloguj się, aby dodać komentarz. Jeśli nie masz swojego konta, zarejestruj się.
Podaj swoje dane, by szybko obliczyć jaki masz współczynnik BMI:
Płeć:
Data urodzenia:
Wzrost:
Waga obecna:
Adres e-mail:
Wyślij wynik na mój adres e-mail i zapisz mnie do newslettera PotrafiszSchudnac.pl. Chcę otrzymywać nowości dotyczące zdrowego trybu życia.
Patrycja Gil Stylistka Zadaj pytanie ekspertowi
Sprawdź nasze pakiety i zamów dietę dla siebie

Nasi partnerzy:

Superlinia M jak mama Vege Windsor Hotel Kobiety na medal
Powiadomienie o plikach cookie. PotrafiszSchudnac.pl korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie.
Dowiedz się więcej>>